Paprika Zöldségek és gyümölcsök

Paprika a táplálkozásban

Hazánkban a paprika, kellemes és üdítő ízének köszönhetően, az egyik legnagyobb mennyiségben fogyasztott zöldségféle.

A burgonyafélékhez tartozó egyéves növény Brazíliából származik. A közép- és dél-amerikai indiánok már ősidők óta termesztik, míg Európában csak az Újvilág felfedezése óta. Hazánkba a törökök közvetítésével érkezett. A legrégebbi feljegyzések 1570-ben említik először a paprikát Magyarországon, mint Széchy Mária (Zrínyi Miklós nevelőanyja) kertjének ritkaságát. Rendszeres termesztése csak a török hódoltság után kezdődött, de a XIX. század közepéig csak fűszernövényként termelték. Ezután terjedt el, elsősorban a bolgár kertészek munkája révén, mint étkezési ”zöld” paprika. 

A magyarországi paprikanemesítés világhírű. Étkezési paprika fajtáink a hazai ízlésnek megfelelően sárgásfehérek, és színűket feldolgozás után is megtartják, fűszerpaprika-fajtáink éretten pirosak. 
Szent-Györgyi Albert az 1930-as években a Szeged környékén termesztett paprikából állította elő a C- vitamint (más néven aszkorbinsav), melynek felfedezését Nobel-díjjal ismerte el a tudóstársadalom. Idényben a paprikát anélkül is nagy mennyiségben fogyasztjuk, hogy tisztában lennénk jótékony, egészségvédő tulajdonságaival. Táplálkozási jelentőségét a nagy biológiai érték adja, egy darab zöldpaprika elfogyasztásával pótolhatjuk egész napi C-vitamin-igényünket. A színes húsú paprikák általában magasabb vitamintartalommal rendelkeznek. 

A paprika savanyítás során is megőrzi C-vitamin-tartalmának jelentős részét. A téli-tavaszi hónapokban csökkent C-vitamin-bevitellel magyarázható a ”tavaszi fáradtság”. Hiánya scorbutot okoz, fáradtságérzéssel, ízületi és izomfájdalommal, vérzésekkel és fertőzésekre való hajlammal. A C-vitaminnak antioxidáns hatása is van, segíti a porc- és csontszövetképzést, javítja a vasfelhasználást, fontos szerepet játszik az érrendszer védelmében és a fertőzésekkel szembeni ellenállásban. A paprika fogyasztása fokozza a gyomornedvtermelést, étvágyjavító, és serkenti a gyomorfal mozgékonyságát. De fűszerként túlzott fogyasztása gyomorégést okozhat. 

Magyarországon a paprika egész évben fogyasztható, ami sokoldalú felhasználásának köszönhető. A hazánkban termesztett paprika egy negyedét a konzervipar dolgozza fel. A feldolgozott termék kb. 50%- a paradicsompaprika, a többi fehér színű édes, néhány százalékra tehető a csípős fajták feldolgozása. Feldolgozási lehetősége rendkívül sokoldalú: savanyítva, sűrítve, lecsónak, töltve és egyéb formában fogyasztható. Levesek, főzelékek, mártások, szószok, különböző húsételek, halételek és húsipari termékek fűszere, sajtok, vajételek, körözöttek, saláták ízesítője és színezője. Kedveltek a paprikából készült ételízesítők és szárítmányok is. Az étkezési paprika fő táplálkozási értékét tehát a kellemes íz, aroma és színanyagok (karotinoidok, klorofill) mellett a közismerten nagy C-vitamin-tartalom adja. 

100 gramm paprika tápanyagösszetétele: 84 kJ energia; 1,2 g fehérje; 0,3 g zsír; 3 g szénhidrát; 93,5 g víz; 1,1 g hamu; 0,9 g nyersrost; 0,1 mg karotin (A provitamin); 30 mg B 2 – vitamin; 170 mg C-vitamin; 12,3 mg kalcium; 9,8 mg vas; 55 mg foszfor; 165 mg kálium; 16 mg magnézium. 

Összeállította: Ferencz Anita FruitVeB

 

  • paprika

Mi a véleményed?

I accept the Privacy Policy * for Click to select the duration you give consent until.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás