Cukkini Zöldségek és gyümölcsök

Hús helyett cukkíni

Végre egy zöldség, amely segíthet a húsimádóknak megkedvelni a zöldségeket! Ráadásul sok szempontból valóban pótolja a húst.

Rendkívül alacsony kalóriatartalma miatt a reformkonyha egyik legkedveltebb zöldsége. A cukkíni különösen azoknak lehet vonzó, akik valamilyen egzotikus, a mindennapi ízektől eltérő élelmiszerféleségre vágynak. A mediterrán konyha által előszeretettel alkalmazott cukkíni előtt ezért hazánkban is fényes jövő áll.

Több mint víz

A cukkíni 95%-a víz, amely már eleve sok oldott ásványi anyagot tartalmaz. 100 grammban 700 milligramm ásványi anyag, többségében kálium, foszfor, magnézium, és kalcium található. A magas káliumkoncentráció folytán vérnyomáscsökkentő hatást fejt ki.

100 g cukkíni tápanyagai és vitaminjai:
Fehérje:         0,6 g
Szénhidrát:    3 g
Zsír:              0,1 g
C-vitamin:      7 mg
A-provitamin:  0,35 mg

Rostok az egészségért

A cukkíni, mint a zöldségek többsége, rostokban is igen gazdag, azonban a rosttartalma elsősorban a termés korától (érettségétől) függ. A fiatal cukkíni húsa sok pektint tartalmaz, amely bár az emberi szervezet számára közvetlenül nem hasznosítható, azért a főzéskor jó szolgálatot tehet, ugyanis besűríti az ételt (nem szükséges hizlaló lisztet használnunk). Az idősebb termésben a cellulóz kerül túlsúlyba, ami bár az emésztőrendszerre igen jó hatással van, hiszen rostként és nem energiaként hasznosul, ugyanakkor ebben az állapotában a cukkínitermés már kevesebb élvezeti értékkel bír. A cukkíni nyersen is ehető, s így fogyasztva sem a vitamintartalom, sem a rosttartalom nem semmisül meg. 

Cukkínipörkölt

A vegetáriánusok használhatják a cukkínit olyan ételekbe, amelybe húsevő barátaik a sertés vagy marha megfelelő részeit rakják. Gondoljunk például egy ínycsiklandó cukkínipörköltre vagy a lasagne-ra, amelyben a tésztalapokra párolt, olaszfűszerekkel ízesített párolt vagy sült cukkínit halmozunk. A cukkíni állagra is hasonlít a húsfélékre, de ami ennél sokkal fontosabb, tápértékben és összetételében is jól kiegészíti a zöldség- és gyümölcsevők menüjét.  

 

  • cukkini

Mi a véleményed?

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás