Vitaminbiblia

B12-vitamin

A B12-vitamin vízben oldódó vitamin, más néven kobalamin vagy ciano-kobalamin.

Érdekessége, hogy növényi eredetű élelmiszereinkben nem, csak állati eredetűekben található meg, illetve, hogy a gyomor-bélrendszerből történő felszívódásához egy belső, úgynevezett intrinzik faktorra is szükség van. Így akár megfelelő B12-vitamin felvétele mellett is lehetünk vitaminhiányos állapotban – a belső faktor hiánya miatt. Szintén érdekes az is, hogy a szervezetünkben a vastagbélben élő baktériumok ezt a vitamint is képesek előállítani, de mivel a vastagbélből már nem szívódik fel tápanyag, sajnos ezt a mennyiséget nem tudjuk hasznosítani.

Ez a vitamin szükséges az idegi ingerületek gyors átvitelét biztosító velőhüvely előállításában, az étvágy kiegyensúlyozásában, a fehérje- és a szénhidrát anyagcsere folyamatokhoz, a nitrogéntartalmú anyagok anyagcseréjéhez, valamint a vörösvértestek képzéséhez és a sejtek növekedéséhez, osztódásához. Serkenti a testnövekedést és védi az idegrendszert.  

Napi ajánlott bevitele 5-10 mcg/nap.

Legjobb B12-vitamin forrásaink a máj, a sertéshús, a kacsahús, a tojás, a gabonapehely. Kis mennyiségben van jelen a tejben és a tejtermékekben. 

Hiányában vérszegénység, bőrgyulladás, ekcéma, kimerültség, ingerlékenység lép fel, gyomor-bélrendszeri és idegrendszeri panaszok és tünetek jelentkeznek.

Vízoldható vitamin lévén nem lehet túladagolni. 

 

 

Mi a véleményed?