Vitaminbiblia

B1-vitamin

A zöldborsó és a B1-vitamin!



B1-vitamin (Tiamin)

 

A tiaminnak is nevezett B1 vitamin a gerincvelő és az agy közötti idegi jelátvitelért felelős, ill. a szénhidrátokból energiát termelő enzimek működéséhez is elengedhetetlen.

 

A B1-vitamin legnagyobb koncentrációban a szívben, a vesében, a májban, az agyban és a vörösvértestekben fordul elő. Serkenti a memóriát, megelőzi az idegkárosodást, csökkenti a cukoréhséget.

 

Természetes forrásai: élesztő kivonat, borsó, narancs, gabonapehely, teljes kiőrlésű tészták.

 

Felszívódást segítő tényezők:

  • a többi B vitamin jelenléte
  • C-vitamin

Felszívódást gátló tényezők:

  • koffeinsav,
  • tea csersavja
  • túlzott szusifogyasztás
  • savlekötő szerek

A B1 vitaminhiány legfőbb oka az alkoholizmus, de a stresszes életmódot folytatóknak ill. minden 55 év feletti embernek ajánlható a kiegészítő szedése. A tiamint (B1) szervezetünk nagyon gyorsan elhasználja (kb. 1 mg/nap), ezért folyamatos bevitelére van szükség. A B-vitaminok szorosan egymáshoz kapcsolódó működése és hatása miatt vitaminpótlás esetén leghatásosabbak az egész B-vitamin- csoportot komplexen tartalmazó készítmények.

 

Optimális mennyiség:

  • felnőttek: 3,5-9,2 mg/nap
  • terápiás céllal: 25-100mg/nap

 

Hiánytünetek:

  • fáradtság
  • émelygés
  • zsibbadó kéz
  • depresszió
  • rossz memória
  • gyakori fejfájás

Nem szabad naponta 50mg/testömeg-kg mennyiségnél többet fogyasztani. A túl sok B1vitamin kiüríti a többi B vitamint. A túladagolás tünetei: szapora pulzus, fejfájás, alvásképtelenség.

 

Forrás: www.vitaminsziget.com

 

 

Mi a véleményed?