Vitaminbiblia

A-vitamin

A-vitamin a szemért!


A-vitamin

(Retinol, Axeroftol ,Retinolacetát)

 

 

Már ókorban már az egyiptomiak és a görögök is felismerték, hogy egyes táplálékok elfogyasztásának gyógyító hatása van az éjszaka jelentkező látászavarra, de az A-vitamint mégsem tudták azonosítani egészen 1913-ig. Az 1800-as években több kutatócsoport is igazolta, hogy a farkasvakság csukamájolaj fogyasztásával kezelhető. Kémiai szerkezetét először Paul Karrer írta le, aki ezért 1931-ben Nobel-díjat is kapott.

 

Két formája:

  • Retinol: ( amely a vegyület kémiai neve ) állati eredetű.
  • Karotinoid:(tehát előanyagaként) pedig a növényi eredetű élelmiszerekben található meg.
  • Egy molekula karotin kettészakadása egy speciális enzim segítségével 2 molekula A-vitamint eredményez. A vitaminra a szervezetnek elsősorban egy pigment, a rodoszpin előállításához van szüksége, amely a sötétben való látást teszi lehetővé. Fontos szerepe van az ajkak és a tüdő nedvesen tartásában, a testszövetek megfelelő növekedésében, az egészséges bőr megőrzésében. Szerepe van szervezet immunválaszában is elősegítve a baktériumok, vírusok és élősködők okozta fertőzések leküzdését.

     

    Természetes forrásai: belsőségek (máj, vese, szív, stb.), tej és tejtermékek, tengeri halak, tojássárgája.

     

    Provitaminját tartalmazza nagy mennyiségben:

    • sárgarépa
    • paraj
    • sütőtök
    • kajszi- és sárgabarack
    • sárgadinnye
    • paprika, általában az erősen sárga, piros, vagy zöld színű zöldségek, gyümölcsök. A paradicsom kivétel, mert a benne található karotinoid típusú vegyület, a likopin nem bomlik A-vitaminra.

    Felszívódását segítő tényezők: kevés olaj vagy zsiradék.

    Felszívódását gátló tényezők:

    magas koleszterinszint kezelésére felírt kolesztiramin tartós szedése

    savlekötők csökkentik az A- vitamin készletet

    cinkszegény étrend.

     

    Optimális mennyiség:

    • felnőtt férfiak: 9000 μg/nap
    • felnőtt nők: 7500 μg/nap /

    A pontos igénymeghatározás és ajánlott mennyiségek tekintetében nem egységes a szakirodalom. Ritkán nagyobb adagokat, 10 000- 20000 IU/nap. A vitamint használnak, ekkor már inkább béta-karotin formában, mivel ennek korlátozott A-vitaminná alakulása, így nem jön létre túladagolás.

     

    Az A-vitamin zsírban oldódó vitamin lévén a májban raktározódik. Egy felnőtt ember szervezete kb. 1-2 évre elegendő mennyiséget képes tárolni megfelelő A-vitamin-ellátottság esetén. Legjobb az ajánlott napi bevitel 100%-ának fogyasztása mellett maradni. Kiegészítőként multivitaminokkal fogyaszthatjuk.

     

    Az A –vitamin-kiegészítők általában halolaj alapú készítmények, így tőkehalmájolaj és bármilyen A-vitamin-tartalmú készítmény együttes használata kerülendő.

     

    Önmagában és nagy dózisokban nem ajánlott szedni. Túladagolása felhalmozódáshoz esetleg mérgezéshez vezethet. Ez általában ritka, főleg vitaminkészítmények nem előírásszerű szedésénél. Az ilyenkor jelentkező tünetek: fejfájás, bőrhámlás, a csontok elváltozása, vesebántalmak, ízületi fájdalmak. Kismamák számára az A vitamin túladagolása különösen veszélyes lehet, mert az embrió fejlődési rendellenességeihez vezet.

     

    A természetes ß-karotin túladagolásakor a bőr főleg a tenyéren és a talpon sárgásan elszíneződhet, ez azonban nem mérgező hatású a felesleg a vizelettel együtt kimosódik.

     

    Hiányállapotok:

    • szürkületi vakság
    • fertőzésérzékenység
    • lassú növekedés gyermekkorban
    • szem szaruhártyájának kiszáradása
    • a bőr és egyéb hámrétegek elváltozásai
    • a fogzománc lassú kialakulása gyermekkorban

    Forrás: www.vitaminsziget.com

     

    Mi a véleményed?

    A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

    A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

    Bezárás