A nemzetközi „5aDay” program őshazája az Egyesült Államok. Az amerikai 5aDay program kulcskomponenseinek átvétele és felhasználása szinte az egész világon megtörtént. Minden ország a saját kultúrája, hagyományai szerint adaptálta a programot. Az eredeti amerikai program a napi ötszöri zöldség-gyümölcs fogyasztást hirdeti, amit sok ország meg is tartott, azonban akadnak ettől eltérő példák is, mint a dánok, ahol a naponta hatszor, vagy mi magyarok, ahol a naponta háromszor ajánlás szerepel.
A „Naponta 3×3” társadalmi célú fogyasztásnövelő program
A nemzetközi 5aDay program mintájára 1997-ben indított magyar megfelelője a „Naponta3x3” nevet viseli. A „Fogyasszon naponta 3×3-féle zöldsége, gyümölcsöt az egészségért!” mottójú kampány célja a magyar fogyasztás bővítés mellett a termelés bővítése, valamint a lakosság figyelmét felkeltése a magyar termékek vásárlásának fontosságára, valamint, hogy a hazai termékek nagyon finomak és kiváló minőségűek. Az agrárgazdasági és népegészségügyi célt megvalósító „Naponta 3×3” program céljai tehát egyaránt kedveznek a lakosságnak, a zöldség-gyümölcs termelőknek, a kereskedelemnek és a feldolgozóiparnak, valamint az egészségügynek.
A kampány fontos üzenetet közvetít: fogyasszunk megfelelő mennyiségű zöldséget és gyümölcsöt, hiszen bizonyított tény, hogy a daganatos betegségek 30-40%-a megelőzhető a bőséges zöldség-gyümölcsfogyasztással, a szervezet fizikai kondíciójának javításával és az ideális testsúly fenntartásával. Emellett a gyakori zöldség-gyümölcsfogyasztás a szív- és érrendszeri betegség kialakulását is gátolja. Az egészség megőrzése szempontjából javasolt napi zöldség-gyümölcsfogyasztás minimálisan 400g, de a valóban hatásos mennyiség 600-800g.
Magyarországon az összes halálozás feléért szív- és érrendszeri betegségek, negyedrészéért a daganatos betegségek a felelősek. Népegészségügyi szempontból rendkívüli jelentőséggel bír egy zöldség-gyümölcsfogyasztást ösztönző program. A „Naponta 3×3” program megindítása óta eltelt időszak alatt a zöldség-gyümölcsfogyasztás az átlagos napi 380 g-ról mintegy napi 400 g-ra emelkedett. Ez az érték azonban csak statisztikai átlagot jelent, és a lakosság jelentős részében a minimális fogyasztási szint alatt marad. A 600-800 grammos átlag elérésével a lakosság ezen alacsony zöldség-gyümölcsfogyasztású szegmense is eléri a 400 grammos szintet.
A statisztikai adatok alapján Magyarországon a kilencvenes évek elején nagy visszaesés volt tapasztalható a zöldség- és gyümölcsfogyasztásban. Emellett a termőterület is jelentősen csökkent. Az egykori 2 millió tonnás zöldségtermelés 25%-kal, az 1,6 millió tonnás gyümölcstermelés közel 50%-kal esett vissza. A zöldség-gyümölcsfogyasztás pedig mintegy 20 kg/fő/év mennyiséggel csökkent, ami azt eredményezte, hogy a napi zöldség-gyümölcsfogyasztás az egészség megőrzése szempontjából ajánlott minimális 400 g/nap/fő alá esett. A 2008-2013-as időszakra a szervezet célja a napi 600 grammos fogyasztás elérése.
A „Naponta 3×3” zöldség-gyümölcs fogyasztásösztönző program céljaként kitűzött napi 600-800 grammos fogyasztás elérése 730 ezer – 1,4 millió tonnás belső piac növekedést eredményez. Ezzel 4 millió tonnára növelhető a zöldség-gyümölcs termesztésünket.
A program fontos célja a lakosság egészségi állapotának és életminőségének javítása. A program egészségügyi célja, hogy a lakosság életmódjának és szemléletének változását tudományos tényeken alapuló információkkal segítse és ösztönözze, így öntudatra ébresztve a fogyasztókat, hogy saját egészségük érdekében több zöldséget-gyümölcsöt fogyasszanak.
A program megvalósítása és intézményrendszere
A FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács által kezdeményezett programot széles társadalmi alapokon célszerű megvalósítani. A program sikeressége érdekében elengedhetetlen az ügyben érintett minisztériumok és hatóságok szerepe. A programhoz egyelőre csak a Vidékfejlesztési Minisztérium, valamint az ÁNTSZ és az OÉTI csatlakozott, azonban pénzeszközzel – az Agrármarketing Centrumon keresztül – hatékonyan csak az agrártárca támogatja. A program kiszélesítéséhez, a kitűzött célok és a pozitív eredmény eléréséhez azonban szükség lenne valódi társadalmi összefogásra és a többi érintett terület (egészségügy, oktatás) programba való tényleges bevonására és részvételére.
A „Naponta 3×3” program eszközrendszerét a nemzetközi zöldség-gyümölcs fogyasztás ösztönző programok tapasztalatainak felhasználásával a magyar viszonyoknak megfelelően kerültek kialakításra. A program üzenetének széleskörű megismertetése a következőképpen történik:
A tájékoztató anyagok bővebben ide kattintva megtekinthetõek.
A „Naponta 3x” program elvi szerkezete
A program célcsoportjai:
A célcsoportok elérésének legfontosabb helyszínei:
otthon | munkahely | iskola | bolt | étterem | egészségügy | közösségi helyszínek |
|
Kisgyerek |
X |
X |
X |
||||
Általános iskolás |
X |
X |
X |
||||
Tizenéves |
X |
X |
X |
X |
X |
||
Fiatal felnőtt |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
Családos anyák |
X |
X |
X |
X |
|||
Betegségen túljutottak |
X |
X |
X |
Természetesen minden korosztály minden helyszínen érintett, de az X azt hangsúlyozza, hogy az a helyszín a leginkább alkalmas az érintett korcsoport elérésére.
A „Naponta 3x program” pénzügyi kerete az idei évben csak a tervezett programok egy részének megvalósítására adott lehetőséget. Amennyiben megvalósul a tárcaközi összefogás és a program financiális háttere kibővül, az alábbi programokat szeretnénk megvalósítani a nemzetközi tapasztalatok felhasználásával:
PROGRAMOK
1. Kisgyerekek
1.1. Óvodai program
Az óvodák számára (amelyek részt kívánnak venni programunkban) egy oktatási segédanyag kifejlesztése, amely ötletekkel szolgálna a program óvodai nevelésbe való beillesztéséhez. Az oktatási csomag alkotórészei: kézikönyv az óvónők részére, kifestő könyv kisgyerekeknek, matricák, fénymásolható emblémák, feliratok, zöldség-gyümölcs logikai játék.
1.2 Gyerekdarab
Egészségnevelő mesejáték, tánccal, zenével, amely látványos és a könnyen feldolgozható formában próbálja a 4-6 évesek számára a zöldség és gyümölcs termékek szeretetének gondolatát átadni. Ennek a korcsoportnak az elérése nagyon fontos, ugyanis ők még fogékonyak új szokások kialakítására, amely azután egy egész életen keresztül elkíséri őket.
2. Általános iskolások
2.1. Iskolai program
2.1.1. Oktatási segédanyag az általános iskolások részére (4 korcsoportra kifejlesztve), amely tartalmazza mindazokat az információkat és kellékeket, amelynek segítségével a tanárok a programot be tudjak vezetni az iskolákban. A tematika CD-re vitele, ismeretbővítő játékokkal együtt, amivel lehetővé válik a program számítógépes alkalmazása is.
2.1.2. Hírlevelek, amelyek 3 havonta új információkkal látják el a diákokat, valamint versenyek, játékok közzététele.
2.2. Gyermekrajz-verseny
A zöldség- és gyümölcsfogyasztáshoz kapcsolódó témára kiírt rajzverseny, amelynek első helyezettjeinek képei megjelennek az egyik kedvelt gyereklapban
2.3. Reklámok
A zöldség és gyümölcs fogyasztás előnyeit ismertető rövid felvilágosítások, érdekességek, játékok közzététele a gyerekek által kedvelt magazinokban.
3. Tizenévesek
3.1. Iskolai program
3.1.1. Az iskolai büfékben és az éttermekben a zöldség és gyümölcs ellátás folyamatos fenntartása
3.1.2. Plakátok és szórólapok elhelyezése az iskolákban
3.2. Dráma pályázat
A középiskolások számára gyerekeknek szóló mesejáték forgatókönyvére való pályázat kiírása. A mesejáték a zöldség- és gyümölcsfogyasztás ösztönzésével kapcsolatos témát kell, hogy feldolgozzon. A nyertes csapat részt vehet a darab TV-s feldolgozásában.
3.3. Reklámok
TV és rádió reklámok.
3.4. TV talkshow
A tizenéves korosztály által kedvelt és sokat nézett talkshow műsorban beszélgetés a korosztály egészséges életről alkotott elképzeléseiről, és annak fontosságáról.
4. Felnőttek
4.1. Kiskereskedelmi program
4.1.1. A boltokban plakátok, emblémák elhelyezése, amelyek szezononként cserélődnek.
4.1.2. Zöldség-gyümölcs hét az áruházakban: zöldség és gyümölcs termékek kóstoltatása, információk, receptkártyák.
4.2. PR tevékenység
4.2.1. Kiemelt sportrendezvényeken a program megjelentetése, a sportolok üdítőitalokkal, gyümölcsökkel való ellátása. A legegészségesebb sportoló megválasztása.
4.2.2. Sajtótájékoztató
4.2.3. Riportok, közérdekű bejelentések az írott és elektronikus médiákban: kiemeltek azok a helyszínek, amelyek a célcsoportok elérésében a legmegfelelőbbek.
4.2.4. A program teljes anyagának CD-re vitele, mint például lógó, feliratok, receptek, tippek, leírások.
4.3. Reklámok
4.3.1. Reklámok elhelyezése a TV-ben, rádióban, a zöldség és gyümölcs kóstoltatást megelőzően és annak időszakában.
4.3.2. Reklámok a kiskereskedelmi programmal párhuzamosan a kedvelt női és egészségügyi magazinokban.
4.3.3. Nyomtatott információk: plakátok, szórólapok, prospektusok, receptkártyák kifejlesztése.
5. Programok szakmabelieknek
5.1. Egészségügyi, oktatási, kereskedelmi és vendéglátóipari szakemberek tájékoztatása riportokon, felhívásokon, reklámokon keresztül, amelyek a megfelelő szaklapokban kerülnek elhelyezésre.
5.2. Hírlevelek eljuttatása a program kiemelt körzeteiben.
5.3. Vendéglátóipari szakemberek számára bemutatók szervezése.
A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ
A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.